Udvikling og optimering af området Strategisk Styring

Vores mål: At din virksomhed ikke kun overlever, men rent faktisk trives – og at du gør det samme.

Indholdet nedenfor er baseret på essensen af dette område i vores forløb "Business Bootcamp".

Strategisk styring

Retning og Planlægning:

At have en klar retning er essentielt i forhold til at være klar til fremtiden. Overvej hvad din virksomhed repræsenterer ligenu, og hvordan du vil have den opfattet i fremtiden. 

Verden forandrer i hastigt tempo og tiden er derfor løbet fra de traditionelle virksomhedsplaner, som er forældede før du næsten er færdig med at få lavet dem. Du har i stedet brug for at få lavet en virksomheds GPS. En som kan indstilles på de mål du har og som kan hjælpe dig med at finde vej dertil, uanset hvilke forandringer eller forhindringer der måtte dukke op undervejs.

Betydningen af en forretningsstrategi:

En stærk forretningsstrategi fungerer som et kort eller en GPS, der guider din virksomhed mod succes. Det definerer retningen, målene og metoderne for at opnå dem. En stærk strategi giver klarhed og sammenhæng i alle aspekter af virksomheden og hjælper med at prioritere ressourcer og beslutninger.

Sådan udvikler du din strategi:

En vigtig del af at udvikle af en strategi er at fastlægge klare mål og målsætninger. Dette inkluderer klarhed over hvad du og virksomheden ønsker at opnå på kort og lang sigt. Et andet centralt element udviklingen af din strategi er identifikation af din målgruppe og forståelse for, hvad din konkurrencefordel er i forhold til øvrige udbydere på markedet.  Hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne?

En god måde at begynde på er, at lave en målgruppeanalyse til at hjælpe dig med at forstå, hvem dine kunder er, og hvad de har brug for.

Eksempel på uklar strategi og de udfordringer, virksomheden stod overfor:

Lad os tage et eksempel på en lille lokal restaurant. I begyndelsen havde de ingen klar strategi ud over at servere god mad. Dette resulterede i udfordringer som:

  • Manglende mål: De vidste ikke, hvor de ønskede at tage deres restaurant hen, så de kunne ikke måle deres succes eller fremskridt.
  • Spild af ressourcer: De brugte penge på marketingkampagner, der ikke talte til deres målgruppe, og de ansatte folk uden at overveje, hvordan det ville bidrage til deres mål.
  • Konkurrenceudfordringer: Uden en klart defineret konkurrencefordel havde de svært ved at adskille sig fra andre restauranter i området.

Da de endelig fik defineret en strategi, der inkluderede at målrette sig mod familier med børn og tilbyde sund og børnevenlig mad, begyndte de at se en stigning i kundetilstrømning og omsætning.


Få en Klar Retning:

Vision og mission:

Skriv en krystal klar vision og mission for din virksomhed. Disse skal tjene som fundamentet for alle dine beslutninger. Og lad nu være med, at lave kedelige versioner, som ikke siger hverken dig eller andre noget som helst. Sørg for at den kan mærkes! At du kan mærke den! At det er noget som du hver dag glæder dig til at stå op og gøre!

Det er helt afgørende vigtigt for din virksomhed at have en klar strategi og målsætninger, der guider alle aspekter af din forretning. Når din overordnede mission er klar, så er den en ledestjerne for alle andre beslutninger i din virksomhed. Dine beslutninger skal altid holdes op imod din vision og din mission, så alle områder arbejder i en klar retning og i den retning du ønsker!

Lad os fortsætte eksemplet fra restauranten. En kedelig version af deres mission kunne være, at lave sund mad til børnefamilier. Det er klart bedre end ingenting, men den kan gøres langt mere "juicy".

 For eksempel sådan her: Vores mission er at inspirere og hjælpe børnefamilier til sund, lækker og velsmagende mad, der skærper hele familiens sanser, serveret i skønne børnevenlige omgivelser, der udvikler børnenes kreativitet og nysgerighed i en hyggelig og familier atmosfære.

 I den her version, der kan man nærmest mærke, hvordan det vil føles at være i restauranten. Den taler til både menu'en, omgivelserne, opleverne og giver endda retning for, hvorledes personalet i den pågældende restaurant skal opføre sig. Hver gang en ny beslutning skal træffes, så skal den være i overensstemmelse med missionen. Omvendt skal missionen være så udviklet, at den ret faktisk kan fungere som ledestjerne. 

Sørg for, at din version af din Vision og Mission har fået maksimal kærlighed, så du virkelig kan mærke den og så du kan mærke - at det ville du være så stolt over at have opnået. Den skal kunne mærkes, den skal IKKE være hvad du allerede har, men den skal kunne være din ledestjerne (Dit true north), så du hele tiden ved, hvad du arbejder for og arbejder på og så du er klar til at skabe fremtiden.

Strategiske mål:

Sæt mål for de næste 1, 3, og 5 år. Dette vil give dig et roadmap at følge. Hellere lille og effektivt end stort og avanceret. Sæt dine mål hvor du kan se dem hver dag! Måske kan du sætte dem som koden på din computer eller som dit baggrundsbillede. Eller gør som mig - brug mindmap, med få overskuelige punkter, så du hele tiden har overblik - og hæng det så op hvor du ser det hver dag!

Regelmæssige opfølgninger:

Sæt tid af mindst hvert kvartal til at vurdere, om du er på rette vej. Helst hver måned. Jo oftere du følger op, jo hurtigere kan du justere, hvis du er kommet ud af kurs. Bedre med et dårligt kvartal end et dårligt år. Bedre med en dårlig måned end et dårligt kvartal osv.

På Business Bootcamp får du for det her område hjælp til at finde ud af hvor du i virkeligheden er, og til få skabt en effektiv forretning GPS. Verden ændrer sig for hurtigt til at have en traditionel forretningsplan. Du har brug for en GPS, som vil guide dig fra hvor du er nu, til hvor du ønsker dig at være, og som vil give dig fleksibilitet til at kunne forudsige og udnytte forandringer.

Forskellen på at mestre noget og at klare sig:

Mennesker er hvad de tror de er – derfor er dit mindset fuldstændig afgørende for at få succes med din virksomhed.

En virksomheds vækst er typisk kendetegnet ved, at den først vækster fint, indtil den rammer et plateau hvor tingene står mere stille i en periode.

En virksomhedsejer, som er ”Master i business”, rammer også første plateau, men de ved det er der og de forventer det – og så skaffer de sig hjælp! Det er forventningen og evnen til at forudsige hvad der kommer fremover, som er styrken.

Dit næste skridt er afgørende.

Brug testen og de 1-2 områder du scorede lavest i, som struktur på din køreplan for gøre din virksomhed bedre rustet til fremtiden. Overvej et dybere engagement ved at få adgang til Business Bootcamp og blive en ”Master i business” og i udviklingen af i de enkelte områder i din forretning.

Der er så mange afgørende elementer, der spiller ind i vellykket og bæredygtig virksomhedsdrift, der også vil trives i fremtiden. Det er derfor, at Business Bootcamp kan være din nøgle til positiv forandring. Ved at deltage får du de nødvendige færdigheder til at blive en forandringsskaber i din virksomhed og i din branche.

Sammen kan vi løfte din virksomhed til nye højder af innovation og effektivitet og sørge for at den er helt klar - også til fremtiden.

Vi vil elske at være en del af din rejse mod virksomhedssucces! Med ønsket om din virksomheds fremgang og udvikling,

Birgitte Løvenhorst, Life, Money & Business

Business Bootcamp indeholder for området Strategisk Styring bl.a.
  • Livskurven som værktøj
  • Hjælp til at udvikle din vision
  • Værktøj til kunde analyse
  • Værktøj til konkurrent analyse
  • Værktøj til at lave målsætninger og til at vurdere effekten heraf.