Hvad er det for noget med det der begejstring?

Hvem gider være sammen med en 4'er?


Hvorfor skal du vide noget som helst om begejstring? Det korte svar er, at selv meget tilfredse mennesker forsvinder fra dig, hvis de får et bedre tilbud. Begejstrede mennesker er derimod dine fans - og de bliver næsten uanset hvad.

Derfor skal du tage dig af din begejstring, af dine omgivelsers begejstring og af dine kunders begejstring.

Hvis vi tænker på begejstring som høj energi og så forestiller os en skala fra 0 til 10, hvor 10 er høj begejstring og høj energi og 0 er ingen begejstring og ingen energi. Hvor ligger du så selv på den skala?

De fleste mennesker elsker at være sammen med mennesker med høj energi (over 7 på din 10 skala). De elsker det fordi energien smitter og de derfor selv føler sig løftet og i bedre humør efter at have været sammen med dem.

Omvendt - så er det totalt drænende at være sammen med mennesker med lav energi (under 5), da lav energi også smitter.

Begejstring på din arbejdsplads

Hvis vi ser på arbejdspladserne, så er det ofte mere et spørgsmål om kulturen på arbejdspladsen lægger op til begejstring.

Hvis du igen forestiller dig en 10 skala - hvordan er kulturen så for begejstring på din arbejdsplads?

Virksomheder, der har som mål at skabe en kultur for begejstring, har mere tilfredse (eller ligefrem begejstrede) medarbejdere, kunder og leverandører, som bliver der i flere år. De gør det til deres vigtigste mål, at sørge for at alle elementer og alle personer i virksomheden arbejder mod begejstring.

Behov er grundlaget for begejstring

Et af udgangspunkterne for at kunne skabe begejstring er forståelse af behov. Medarbejdernes behov, Indehavernes behov og Kundernes behov.

Mange gange, så tager rutinerne og hverdagen over - og man kommer til at glemme alt om, hvad det var for nogle behov man havde.

Først når der kommer noget udefra, eller når vi virkelig er kommet i "underskud" på vigtige behov i vores liv, så bliver vi opmærksomme på, at de ikke er dækket.

I nogle tilfælde betyder det, at kærester bliver til ex-kærester, medarbejdere skifter arbejdsplads, kunder skifter til andre leverandører eller indehavere stopper eller sælger deres forretning. Alt sammen alene for, at forsøge at få deres behov opfyldt et andet sted.

Sådan afdækker du nemt andres behov

Behov hos andre mennesker kan være svære at afdække, men hvis du bruger fx. pengetyperne som tilgang, så får du hurtigt indikation af, hvilke underliggende behov der er.

Grunden til at pengetyperne er nemme at bruge som behovs indikator er, at de ofte er nemme at spotte ud fra folks adfærd og udtalelser. Hvis du ikke allerede har hentet min mini-guide om pengetyper, så find den på vores hjemmeside: https://lifeandbusiness.dk/gratis-materiale

I guiden er behovene ikke medtaget, så du får lige hver pengetypes top behov her:

Opspareren = Tryghed og sikkerhed

Forbrugeren = Variation

Idealisten = At kunne bidrage til verden

Den uafhængige = Fællesskab/Kærlighed

Samleren/Skaberen = Signifikans (at være betydningsfuld)

Alle mennesker har i virkeligheden alle ovennævnte behov, men de vægter dem ikke ens. Derfor er det afgørende, at du ved hvilke behov der betyder mest for den enkelte.

Det siges, at hvis noget opfylder hele 3 af dine behov, så skaber det en afhængighed - som måske godt kunne oversættes til begejstring.

Hvis det fx. var rygning - så kunne man måske sige, at det for den enkelte ryger både kan være en kilde til tryghed, til variation, et fællesskab og måske endda at være signifikant at være ryger.

Oversætter vi det til enten dit parforhold eller din arbejdsplads - hvor mange af dine behov er så opfyldt? Hvor mange af din partners behov er opfyldt? Dine kunders? Dine medarbejderes? Dine kollegaers?

Prøv eventuelt at spørge dem - hvor høj er din begejstring på en skala fra 0 til 10? Og hvad skal der til for at du kan føle begejstring?

Det er virkelig guld værd og nærmest en superpower, hvis du kan afdække og opfylde behov. Når du kan opfylde behov, så kan du sørge for eller medvirke til, at der bliver skabt en kultur for begejstring. Det gælder både hjemme hos dig selv og på din arbejdsplads.

Bedre opfyldelse af behov og større begejstring = mere tilfredse (helst begejstrede) mennesker og bedre resultater.

Begejstring på din arbejdsplads

Uanset om du er medarbejder eller indehaver, så vil du have glæde af at vide, hvad der henholdsvis dræber eller skaber begejstring for en virksomhedsindehaver.

Jeg har lavet en gratis video til dig, hvor du kan se, hvordan du som virksomhedsindehaver kan skabe grundlag for begejstring i dit arbejdsliv og på din arbejdsplads.

Er du medarbejder, så er du meget velkommen til, at sende linket til din chef og give ham eller hende et lille kærligt puff eller måske selv være den, som bringer begejstring med på arbejde og måske endda også med hjem;-)

Klik her for at få adgang til at se videoen.

Mange hilsner fra

Birgitte Løvenhorst

Life, Money and Business

Snart kommende kurser:

Penge og Parforhold som tager fat i både pengetyper og deres indbyrdes problemstillinger i relation til dit parforhold, den svære snak om penge og den rent praktiske håndtering af økonomi, fordeling og penge i dit parforhold.

Pengeflow og Pengetyper i din forretning, hvor vi går dybt ned i de enkelte pengetyper og i hvad din pengetype betyder for, hvordan du driver din forretning og dermed for dit pengeflow.

Du finder ud af din pengetypes styrker og udfordringer og ser, hvordan du kan bruge eller undgå disse i din forretning. Du får også indsigt i, hvordan din pengetype spiller sammen med andres, så du bliver bedre til at se både dine og andres behov.